http://parssquash.com/sites/default/files/styles/news_main400/public/news-pic/DSCN8216.jpg

یکدوره کلاس ریکاوری، تکنیک های بازی و قوانین داوری اسکواش در سالن ورزشی کیانمهر برگزار شد.

بنا به گزارش روابط عمومی هیات اسکواش، این دوره توسط کمیته آموزش و کمیته داوری هیات جهت افزایش سطح علمی و فنی با حضور 17 بازیکن به میزبانی خانه اسکواش استان البرز برگزار شد.

مدرسین این کلاس در بخش تکنیک های بازی محمد رضا بهروزنیا و در بخش داوری آزاده اسکندری بودند.

بهارک شینا رئیس هیات اسکواش استان البرز با حضور در این کلاس اعلام کرد: این هیات برنامه ها و تمهیدات ویژه ای در خصوص آموزش اسکواش تدارک دیده که بتواند با بالا بردن سطح علمی، فنی و پرورش بازیکنان و داوران اسکواش موجبات رشد و تعالی این رشته مفرح و جذاب را در استان البرز فراهم سازد.


+ نوشته شده در یکشنبه بیست و یکم مهر 1392ساعت توسط ادمین اسکواش |

به طور کلي يک حقيقت در مورد بازي با بازيکنان چپ دست وجود دارد و آن اين است که اگر بک هند ضعيفي نداشته باشيد بازي در مقابل يک بازيکن چپ دست براي شما دشوار نخواهد بود.

چطور با يک بازيکن چپ دست بازي کنيم؟؟؟
 
به طور کلي يک حقيقت در مورد بازي با بازيکنان چپ دست وجود دارد و آن اين است که اگر بک هند ضعيفي نداشته باشيد بازي در مقابل يک بازيکن چپ دست براي شما دشوار نخواهد بود.
بعضي اوقات بعضي از بازيکنان تمايلي به رو به رو شدن با بازيکنان چپ دست ندارند و اکثراً اينطور اظهار نظر ميکنند که اين بازيکنان مسير حرکت را سد ميکنند و يا اينکه سوئينگ درستي ندارند. اما مشکل عمده اکثر بازيکنان با چپ دست ها اين است که نمي توانند تشخيص دهند که حريف کي و چه ضربه اي ميخواهد بزند. به عبارت ديگر توانايي کمتري در بازي خواني چپ دست ها دارند. بازيکنان چپ دست معمولاً در سمت فورهند خود، کمي زودتر از تصور شما به توپ ضربه ميزنند و اين امر اغلب باعث غافلگير شدن حريفشان مي شود.  
اين مطلب تا حدي درست است که بايد در مورد هر حريفي اطلاعات مهم را دانست اما نبايد تنها به اين نکته توجه کنيد که حريفتان راکت را با کدام دست گرفته.در اينجا دانستن چند نکته به شما کمک زيادي خواهد کرد:
1- شما بايد بدانيد که حريفتان در کدام سمت از زمين ضعيفتر است. سمت راست و يا سمت چپ. (بدون در    گرفتن راست دست بودن و يا چپ دست بودن)
2- شما بايد بدانيد که ضربه مورد علاقه حريفتان چيست و در زدن چه ضربه اي تبحر دارد
3- حريفتان در کدام قسمت زمين قويتر است. جلو، وسط و يا انتهاي کورت.
4- در کدام گوشه عقب زمين ضربه هاي دفاعي ميزند و توان حمله کمتري دارد.
5- در جواب دادن به سرويس در کدام سمت از زمين ضعيفتر است و با قدرت و دقت کمتري ضربه ميزند.
اگر از قبل فرصتي براي بدست آوردن اين اطلاعات نداشتيد، زمان گرم کردن و رالي هاي ابتداي بازي بهترين زمان است براي جمع آوري اين اطلاعات.
بهتر است از ابتدا هرگز روي اين مسئله که حريفتان چپ دست است يا نه تمرکز نکنيد چون اين مسئله باعث ايجاد حواس پرتي در شما خواهد شد. در عوض از روش نگاه کردن و ارزيابي استفاده کنيد. در رالي هاي ابتدايي توپ را به هر 4 نقطه گوشه زمين بفرستيد تا اطلاعات کسب کنيد. سپس پس از پيدا کردن ضعيفترين منطقه به آن حمله کنيد. براي تمرکز و اجراي اين برنامه شما بايد تمرکز بالايي داشته باشيد و فراموش نکنيد که اگر نقاط ضعف و قوت را فراموش کنيد، اين فراموشي به قيمت از دست دادن امتياز خواهد بود.
به طور حتم اگر شما بک هند ضعيفي داريد ، حريف چپ دستتان همواره سعي خواهد کرد در آن منطقه به شما حمله کند، شما ميتوانيد با پيش بيني اين مطلب و با زدن ضربات کنترلي قدرت  حرف خود را خنثي کنيد.
اين مطلب که شما سرويس ها را از سمت چپ اجرا کنيد، توپ را به 2 گوشه سمت راست زمين هدايت کنيد، تمامي توپ هاي سمت بک هند خود را کراس يا بوست کنيد و به سمت راست بفرستيد و .... درست است، اما اين کافي نيست.شما نياز داريد که متفاوت و پيش بيني نشده بازي کنيد.شک نکنيد که حريفتان خيلي زود متوجه اين استراتژي کهنه شما خواهد شد و ضربات شما را پيش بيني خواهد کرد.به خاطر داشته باشيد که براي دستيابي به پيروزي نياز به اجراي ضربات کنترلي در سمت بک هند داريد. توپ را به ديوار نزديک کنيد و به انتهاي زمين بفرستيد تا حريف نتواند سوئينگ کامل کند و مجبور به بازي دفاعي شود. فراموش نکنيد در سمت بک هند کنترل براي شما خيلي مفيد تر از قدرت خواهد بود.
  بهتر است اگر ميدانيد که در مسابقات آتي احتمال روبرو شدن با يک حريف چپ دست و سرسخت وجود دارد تعدادي از جلسات تمرين خود را با يک حريف تمريني چپ دست برگزار کنيد. از او بخواهيد درسمت بک هند حمله کند و شما سعي کنيد ضربات حمله اي را کنترل کنيد و با ضربات کنترلي اجازه حمله به او ندهيد. ميتوانيد براي تاثير بيشتر، از بازي هاي شرطي و دريل هاي مختلف استفاده کنيد تا آشنايي بيشتري با بازيکنان چپ دست پيدا کنيد.

در طول بازي شما بايد هر لحظه بدانيد که حريفتان کجاي زمين قرار دارد و بر اين اساس نقشه خود را اجرا کنيد. قطعاً در بازي با يک بازيکن چپ دست، اين نکته اهميت بيشتري دارد.

منبع: وب سایت ایران اسکواش

+ نوشته شده در چهارشنبه دهم مهر 1392ساعت توسط ادمین اسکواش |




http://parssquash.com/sites/default/files/gallery-1/IMG_1.JPG

با اعلام کمیته راکت بال، دومین دوره مسابقات راکت بال در رده سنی آزاد در تاریخ 9 الی 10 خردادماه سال جاری در باشگاه چمران تهران برگزار گردید و در بخش آقایان مهدی ناظمی در رده نخست قرار گرفت و پس از آن محمدرضا بهروزنیا در جایگاه دوم ایستاد.
آرش بردبار و حسین کاظمی سوم و چهارم شدند.
این مسابقات زیر نظر فدراسیون اسکواش ایران و فرشته وزیری نماینده کمیته راکت بال جهان در ایران برگزار شد.

http://parssquash.com/sites/default/files/gallery-1/IMG_A.JPG

+ نوشته شده در یکشنبه دوازدهم خرداد 1392ساعت توسط ادمین اسکواش |

بدون شک هر یک از شما بازدید کنندگان بعنوان یک مربی یا ورزشکار در یک مقطع زمانی به فکر استفاده از مکملهای ورزشی افتاده اید،در این مقاله با استفاده از منابع در دسترس فدراسیون پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران و همینطور تجربه های شخصی دیدگاه و رویکردی متفاوت نسبت به این علم جدید و پیشرفته ارایه کنیم:

sup1

در حالت کلی مکمل به ماده های اطلاق می شود که پزشکان یا متخصصین تغذیه ورزشی برای رفع نیازهای غذایی یا طبیعی فرد ورزشکار یا جبران کمبود برخی مواد مغذی او تجویز می کنند.به این نکته توجه داشته باشید که مکمل در معنی ،یعنی کامل کننده .پس به هیچ عنوان مکملها نمی توانند جایگزین غذاهای اصلی و طبیعی گردند.بلکه زمانی که فرد ورزشکار نتواند نیازهای طبیعی بدن خود را از طریق مواد غذایی تامین کند ،مکلمها روی کار خواهند آمد.

در حالت کلی مکملها به سه دسته تقسیم می شوند:

۱-مکملهایی که بر سوخت و ساز تاثیر می گذارند.ماننند:

کراتین،ال کارنیتین،بی کربنات سدیم،کافئین

کراتین:این مکمل که شاید اکقر شما اسکواش بازان نام آنرا شنیده اید سبب افزایش قدرت در تمرینات با وزنه و همینطور افزایش استقامت در بدن خواهد شد.

ال کارنیتین:یک چربی سور طبیعی ایت که با افزایش سوخت و ساز بدن سبب چربی سوری می شود که قرصهای با دوز پائین آن در داروخانه ها بعنوان دارو به فروش می رسند.

کافئین:یکی از متداوالترین موادیست که سبب افزایش متابولیسم پایه،ضربان قلب و گردش خون می شود.

مکملهایی که احتمالا بر ترکیب بدنی تاثیر می گذارند:

پروتئینها و اسیدهای آمینه

در واقع واحد اصلی و سازنده عضلات پروتئینها هستند.استفاده از پروتئینها جهت حفظ و همینطور افزایش حجم عضله توصیه می شود.بدن یک فرد ورزشکار در روز به حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم پروتئین نیاز دارد.بعنوان مثال یکعدد سفیده تخم مرغ آب پز حدودو ۴ گرم پروتئین خالص به بدن می رساند.با یک محاسیه ساده متوجه می شویم که تامین پروتئین بدن با مصرف ۵۰ عدد تخم مرغ در روز تامین می شود.پس دلیل اصلی که ورزشکاران از مکمل پروتئینی استفاده می کنند همین امر اسن که می توانن با حجم کم ،پروتئین خود را تامین کنند.

sup2

یکی از دلایلی که ورزشکاران از مکملهای پروتئینی استفاده می کنند این است که با اسفاده از یک یا دو سروینگ مکمل پروتئینی تا حدود زیادی نیاز بدن به این ماده ضروری تامین خواهد شد.

مکملهایی که احتمالا باعق حفظ سلامت عمومی بدن می شوند:

گلوتا مین،ویتامینها

گلوتامین:برخی از متخصصین معتقدند که گلوتامین سبب بهبود کارآیی دستگاه ایمنی بدن می گردد.یکی دیگر از خواص گلوتامین کمک به بازگشت عضلات و ریکاوری بعد از تمرین می باشد.

ویتامینها:ویتامینها در واقع به بهبود تولید انرژی در بدن تولید کمک می کنند و یه صورت مستقیم نقشی در تولید انرژی ندارند.

منابع مکملهای غذایی: هنگامی که صحبت از مکملهای غذایی یا تغذیه ای به میان می آید ،معمولا گمان به مواردی می رود که به شکلی طبیعی وجود دارند.هرچند این طرز تلقی در بسیاری از موارد مکملها وجود دارد(مثلا وجود کراتین در گوشت).اما اکثر مکملهایی که در دسترس قرار دارند انواع تجاری بوده  و به شکل پودر،قرص،کپسول و یا شربت ارائه می شوند.در واقع مکملها به وضعی شبیه به داروها عرضه می شوند.همچنین در اکقر بسته بندیها و قوطیهایی که مکملها در آن عرضه می شوندمجموعه ای از چند نوع مکمل با هم عرضه می شوند.بسیاری از مکملهایی که به عنوان چربی سور عرضه می شوند مجموعه ای ترکیبی از ال کارنیتین و کافئین می باشند.نکته عجیب اینکه گاهی اوقات متوجه طبع متضاد این مواد خواهید شد.

ramy australia

اثر بخشی مکملهای غذایی:

ورزشکاران همیشه در جستجوی آن دسته از مکمل های غذایی هستند که موجب برتری ایشان در رقابتهای ورزشی شود.اما مشکل زمانی نمایان می شود که بسیاری از مکملها فاقد اثراتی هستند که سازندگان ادعا می کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که برخی از کارخانه های سازنده مکملهای ورزشی موادی غیر مجاز را به مکملها اضافه می کنند که سبب افزایش کارایی می شوند ولی در لیست داروهای غیر مجاز قرار دارند و هیچ نامی از آنها در لیست مواد تشکیل دهنده دیده نمی شود.طبق قوانین وادا وجود مواد غیر مجاز در نمونه ها حتی اگر ورزشکار آگاهی از مصرف آن نداشته باشد مورد دوپینگ حساب می شود و ورزشکار متخلف.

یکی از دلایل اصلی که انتخاب مکمل سالم را سخت می کند همین مورد است و در اتنخاب مکمل باید سخت گیر باشید . گول تبلیغات تجاری را نخورید.

مصرف چشم بسته ممنوع:

از ناکت مهم در انتخاب مکمل،کارایی آن در ورزش مورد نظر است.شما در ابتدا با مشورت مربی خود باید دستگاههای انرژی اسکواش را بشناسید.ببینید در چه فاز تمرینی قرار گرفته اید و آیا استفاده از مکملها در زمانی که هستید مفید خواهد بود یا خیر.مقثلا گلوتامین در تمرینات استقامتی بیشترین کاربرد را داردو کافئین در تمرینتات بی هوازی.

امید است با این مقاله توانسته باشیم تا حدودی شما اسکواش بازان را با قطره ای از دریای علم مکملهای ورزشی آشنا کرده باشیم

نویسنده: مسعود قره ضیاالدنی

+ نوشته شده در چهارشنبه چهارم اردیبهشت 1392ساعت توسط ادمین اسکواش |

اسکواش ترکیبی از فکر و تحرک است. نوعي بازی که در يک زمين چهار ديواري بازي مي شود و هر بازيکن به طور متناوب توپ کوچکي را با راکت به ديوار مقابل مي زند و بازيکن طرف ديگر بايد آن را به ديوار مزبور بر گرداند.

اين ضربه ها با سرعت و زاويه زده مي شود که بازيکن حريف نتواند توپ را به ديوار مقابل برگرداند. تحقیقات بسیاری نشان داده است که افرادی روی قاعده ی منظم اسکواش بازی میکنند حافظه و قدرت تمرکز بهتری دارند. ورزشهایی مانند اسکواش قسمت های جلویی و جدارهای بالایی مغز که به تمرکز مرتبط است را تحریک میکند.
اسکواش کمک میکند تا کالری بیشتری بسوزانیم و خوش هیکل تر شویم و در نتیجه اعتماد به نفس بالاتری خواهیم داشت و از سوی دیگر این رشته ی ورزشی، مفصل ها، استخوان ها و ماهیچه های شما را سالم تر نگاه خواهد داشت.
افرادی که به طور مداوم اسکواش بازی میکنند، انرژی و قدرت بدنی و تحمل بیشتری دارند.مدت کمی بعد از آغاز تمرینات این انرژی بیشتر را در خود حس خواهید کرد.
اسکواش باعث میشود که استرس و اظطراب شما به پایین ترین حد خود برسد در این حالت بدن شما بعد از یک یا دو ساعت بعد از اتمام تمرینات اندورفین بیشتری تولید خواهد کرد که اعصاب شما را تسکین داده و آسودگی خیالتان را افزایش خواهد داد اسکواش ورزشی کمکی برای سایر رشته های ورزشی میباشد و ورزشکاران دیگر رشته ها می توانند از آن به عنوان یک مکمل تفریحی ودر عین حال تقویت کننده شاخصهائی مثل سرعت،چابکی ،تعادل،هما هنگی و...که دربسیاری از رشته ها مهمند،استفاده کنند. . اسكواش با داشتن قوانین و مقررات و اصول اخلاقی و بهره گیری از حضور چهره های برجسته علمی، فرهنگی و اقتصادی باعث شده كه در محیطی آرام فضای شخصیتی مناسبی را برای اهالی این ورزش به وجود آورد. اسكواش یكی از ورزشهایی است كه ضمن مفرح، جذاب و مناسب بودن آن برای تفریح دارای شاخصه هایی برای تقویت ارتباطات خانوادگی به عنوان یك ورزش خانوادگی و با شخصیت به شمار می آید. چشم انداز روشن اسکواش با توجه به پتانسیل های موجود ِآن این رشته را بعنوان ورزشی پرمخاطب در آینده نزدیک مبدل کرده.

نویسنده: محمدرضا بهروزنیا

+ نوشته شده در جمعه نهم فروردین 1392ساعت توسط ادمین اسکواش |

http://alborz.parssquash.com/sites/default/files/styles/news_main400/public/news-pic/framsc93.jpg

به گزارش سایت رسمی فدراسیون اسکواش به نقل از واحد مرکزی خبر ، تنیسور مطرح سوئیسی اعلام کرد از رشته ورزشی اسکواش در انتخاب رشته جدید برای بازی های المپیک 2020 حمایت می کند.

راجر فدرر که رکورد 17 قهرمانی در مسابقات گرنداسلم تنیس را بر عهده دارد و در حال حاضر مرد شماره دو تنیس جهان است ، ابراز امیدواری کرد در انتخاب رشته اضافی برای المپیک 2020 اسکواش انتخاب شود.
انتخاب رشته اضافی در المپیک 2020 ماه سپتامبر در کنگره کمیته بین المللی المپیک صورت می گیرد و یک رشته از میان کاراته ، اسکواش ، سافت بال و بیسبال ، اسکی روی آب ، سنگنوردی ، ووشو ، ورزش های اسکیتی و کشتی آزاد و فرنگی انتخاب می شود.

+ نوشته شده در جمعه دوم فروردین 1392ساعت توسط ادمین اسکواش |